سه شنبه, 21 آبان 1398

معرفی عکاس

  • منتشر شده در شنبه, 22 ارديبهشت 1397 12:24

عکاسان ایرانی


اصغر بیچاره

Asghar Bichareh

تولد:

1306 هجری شمسی در تهران

وفات:

1395 هجری شمسی در لس آنجلس آمریکا

ملیت:

ایرانی

اصغر بیچاره  مشهور به "ژوله" یکی از عکاسان پر سابقه ایران است که علاوه بر عکاسی،به عنوان بازیگر و کارگردان نیز به فعالیت مشغول بود. او را به عنوان یکی از قدیمی ترین عکاسان ایران می شناسند.

 اصغر بیچاره در سال 1306 در خانواده ای پر جمعیت در تهران به دنیا آمد. وی در کودکی پدر خود را از دست داد و به علت نیاز و مشکلات خانواده از همان سنین کودکی مشغول به کار شد و نقش نان آور خانواده را ایفا نمود. وی از 13 سالگی به عنوان کارگر ساده در یک عکاسی شروع به کار کرد.

بعد از گذشت چندین سال و پس از اینکه رادیو تهران تاسیس شد، اصغر بیچاره در آنجا به عنوان گوینده به کار مشغول شد. بعد از مدتی به عنوان عکاس، از تئاتر و صحنه های نمایشی مختلف که در تهران اجرا می شد عکس می گرفت. در همان سالها، وی در برخی از نمایش ها نقش های کوچکی را نیز بازی می کرد. 

 در آن دوران وی مغازه ای به نام کارگاه عکاسی شهرزاد در لاله زار تهران به راه انداخت. این مغازه کم کم به پاتوق برخی هنرمندان، نویسندگان و شاعران به نام آن زمان تبدیل شد. اصغر بیچاره در آن موقع، عکس فیلم های خارجی را کپی و تکثیر می کرد. او در عکاسخانه شهرزاد با عبدالحسین سپنتا نویسنده فیلم دختر لر آشنا شد و با کپی گرفتن از تمام عکس‌های فیلم دختر لر برای عبدالحسین سپنتا ، برای نخستین‌بار رسماً وارد دنیای هنر شد.

اصغر بیچاره از دوستان مرتضی حنانه بود. او وارد گروه دوبله حنانه شد و در دوبله کردن چندین فیلم سینمایی مشارکت نمود.

وی در سال 1339 تهیه کنندگی پول حلال را بر عهده گرفت. همچنین پس از آن تهیه کنندگی و مدیریت تولید چندین فیلم دیگر را نیز عهده دار گشت. او خانه خود را در خیابان کوشک به فیلم‌های قدیمی سپرده بود که حدود ۴۰۰ فیلم در آن فیلمبرداری شد.

اصغر بیچاره عکاسی را از سال ۱۳۲۳ آغاز کرد. وی در نمایشگاه‌های مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته و آثار متعددی از وی به نمایش درآمده است.

اصغر بیچاره صاحب یکی از بزرگترین آرشیوهای شخصی عکس های سینما و تئاترِ ایران بود که آنها را در خانه خود گرد آورده بود. او در موزه شخصی‌اش مجموعه ای از دوربین‌ها و تجهیزات قدیمی و تاریخی سینما و عکاسی ایران از قدیمی‌ترین عکاسان ایران همچون دوربین ماشاءالله خان عکاسباشی را نگهداری می‌کرد.

بیچاره سه جلد کتاب درباره تاریخ سینمای ایران نگاشته است. او افزون بر عکاسی از ۳۸ فیلم، سابقه بازی در ۲۳ فیلم سینمایی را نیز در کارنامه خود دارد.اصغر بیچاره در سال 1359 به عنوان نویسنده و کارگردان، فیلم مستند "سند زنده" را ساخت که در مورد تاریخ سیاسی معاصر ایران بود.

او همچنین به عنوان بازیگر در بیش از بیست فیلم بازی کرد که بیشتر نقش های کوتاهی در آنها داشت. او همچنین در سینمای ایران به عنوان تهیه‌کننده، گریمور، عکاس صحنه و سایر بخش‌ها نیز فعالیت داشته است.

اصغر بیچاره در سالهای آخر عمر به سرطان حنجره دچار شد و به امریکا مهاجرت کرد. او سرانجام در سن ۸۹ سالگی در سالروز تولد خود در آپارتمانش در آمریکا درگذشت. پیکر وی در مرداد ماه ۱۳۹۵ از ایالات متحده امریکا به ایران منتقل و در قطعه هنرمندان قبرستان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد. از اصغر بیچاره به عنوان بخشی از حافظه تصویری تاریخ عکاسی و سینمای ایران یاد می شود.


گردآوری و ترجمه: امیر دولتیاری                                                            تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1397/02/22


منابع:

  1. Editors of website (2017). Bahman Jalali. Retrieve from www.silkroadartgallery.com on Mar 9.
  2. Andrew Roth (2003). Noornegar (2018). بهمن جلالی، همیشه استاد. Retrieve from https://noornegar.com on Mar 10.
  3. Editors of website (2010). Bahman Jalali. Retrieve from www.villaromana.org on Mar 10.
  4. Editors of website (2010).Editors of website (2017). Bahman Jalali (Biographical details). Retrieve from www.britishmuseum.org on Mar 10.

  • منتشر شده در شنبه, 19 اسفند 1396 15:36

عکاسان ایرانی


بهمن جلالی

Bahman Jalali

تولد:

1323 هجری شمسی در تهران

وفات:

1388 هجری شمسی در تهران

ملیت:

ایرانی

بهمن جلالی در سال 1323 در تهران متولد شد. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته اقتصاد دانشگاه ملی ایران مشغول به تحصیل شد. در همان سالهای تحصیل او به عکاسی رو آورد و عکاسی را به صورت تجربی آموخت. بهمن جلالی اولین فعالیت های هنری اش را در مجله تماشا وابسته به رادیو و تلویزیون ایران شروع کرد.

پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه و گذراندن خدمت سربازی، برای آموزش عکاسی به انگلستان رفت و در استودیوی جان ویکرز (John Vickers) عکاس انگلیسی آغاز به کار نمود. پس از مدتی که از همکاری های وی با استودیوی مذکورگذشت، به عضویت در انجمن سلطنتی عکاسان انگلستان (Royal Photographic Society) درآمد. وی در سال 1355 به ایران بازگشت و در پروژه ای مشترک با اسد بهروزان، که ایران شناس بود به همکاری پرداخت. همچنین او حاصل عکاسی از هفت کشور افریقایی را در مجموعه ای تحت عنوان "کتاب هنر آفریقای سیاه" به چاپ رسانید. قبل از انقلاب اسلامی ایران وی چند نمایشگاه برگزار کرد که نخستین نمایشگاه انفرادی او در سال 1350 بود. نمایشگاهی که او در سال 1356 برگزار کرد خیلی مورد توجه قرار گرفت.

بهمن جلالی در طی وقایع انقلاب اسلامی ایران و همچنین جنگ هشت ساله عراق بر علیه ایران عکاسی کرد. این دو دوره از مهمترین فعالیت های هنری او به شمار می روند. کتاب "خرمشهر" از عکس هایی تشکیل شده است که بهمن جلالی در سالهای جنگ از خرمشهر گرفته است. عکس های بهمن جلالی از دوران انقلاب و همچنین دوران جنگ از ماندگار ترین عکس های تاریخ ایران در این مقطع زمانی است.

در سال 1386 نمایشگاهی از آثار او در شهر بارسلون اسپانیا به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال قرار گرفت. او در پاییز 1388 مدیریت هنری "نمایشگاه 165 سال عکاسی ایران" را بر عهده گرفت.

 بهمن جلالی بیش از 50 نمایشگاه عکس در ایران و اروپا برگزار نمود و آثار او در آنجا به نمایش گذاشته شد. وی همچنین در تولید فیلم های مستند نیز فعالیت هایی داشت. از جمله فیلم مستند "روایت شهری که بود" که در مورد اشغال خرمشهر در طی جنگ بود

او چندین سال به گردآوری و اصلاح نگاتیوهای شیشه ای کاخ گلستان در تهران پرداخت. وی آثاری نیز با اعمال تغییرات در عکس های قاجاری خلق نمود. او از سالهای 1359 به بعد در دانشگاه های تهران، هنر، دانشگاه آزاد ، مرکز تحقیقات و مطالعات ارشاد و آموزشگاه هنری ماه مهر تدریس می کرد و به کارهای تحقیقاتی می پرداخت. بهمن جلالی با پروژه چاپ کتاب عکس ایران در آلمان همکاری داشت. وی موزه عکاسی تهران یا عکسخانه شهر را که اولین موزه عکاسی ایران است را بنیان گذاشت. او همچنین سردبیر فصلنامه عکسنامه بود و تا پایان عمر عضو هیات تحریریه آن باقی ماند.

در سال 2009 میلادی از سوی بنیاد نیدرزاکسن (Niedersachsen) برنده جایزه بین المللی عکاسی اسپکتروم (Spectrum) شد و قرار بود در سال 2011 همراه با برپایی یک نمایشگاه و چاپ کتاب، جایزه به او اهدا شود ولی او در دی ماه سال 1388 دار فانی را وداع گفت. وی به علت سرطان در سن 65 سالگی در تهران درگذشت. بهمن جلالی را به عنوان یکی از مهمترین چهره های عکاسی معاصر ایران می دانند. او به عنوان عکاس آزاد کار می کرد و آثار وی از دوران انقلاب، جنگ عراق علیه ایران، و همچنین زندگی شهری و معماری کویری از کارهای شاخص وی به شمار می رود. او نه تنها به عنوان یک عکاس برجسته، بلکه به عنوان یک محقق و مدرس عکاسی در طی سالهای متمادی در ایران فعالیت نمود. وی نقش موثری در نسل نوین عکاسان ایرانی ایفا نمود.


گردآوری و ترجمه: امیر دولتیاری                                                           تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1396/12/28


منابع:

  1. Editors of website (2017). Bahman Jalali. Retrieve from www.silkroadartgallery.com on Mar 9.
  2. Andrew Roth (2003). Noornegar (2018). بهمن جلالی، همیشه استاد. Retrieve from https://noornegar.com on Mar 10.
  3. Editors of website (2010). Bahman Jalali. Retrieve from www.villaromana.org on Mar 10.
  4. Editors of website (2010).Editors of website (2017). Bahman Jalali (Biographical details). Retrieve from www.britishmuseum.org on Mar 10.

  • منتشر شده در دوشنبه, 27 آذر 1396 11:16

عکاسان ایرانی


کاوه گلستان

Kaveh Golestan

تولد:

1329 هجری شمسی در آبادان

وفات:

1382 هجری شمسی در کفری عراق

ملیت:

ایرانی

کاوه (نام کامل وی کاوه گلستان تقوی شیرازی است.) در سال 1329 هجری شمسی در خانواده ای فرهنگی در آبادان بدنیا آمد. پدربزرگش سردبیر روزنامه ای در اصفهان بود و پدرش ابراهیم گلستان از فعالان حوزه ادبیات، روزنامه نگاری و سینما بود که در هنگام تولد کاوه به عنوان عکاس و مستندساز برای شرکت نفت ایران و انگلیس کار می کرد.

کاوه تا سه سالگی در آبادان بود. سپس خانواده وی به تهران نقل مکان کردند. گلستان در مدرسه روش نو در تهران آموزش های ابتدایی را گذراند. برای تحصیلات دوران متوسطه به دبیرستان البرز تهران رفت. در این دوران بود که در سن 11 سالگی با الهام از یکی از فیلم های پدرش، اولین فیلم خود را با نام پاییز ساخت.

دو سال بعد یعنی در سال 1342 پدرش او را به مدرسه شبانه روزی میلفیلد (Millfield School) در سامرست انگلستان فرستاد تا تحصیلات خود را ادامه دهد. در آنجا یک گروه موسیقی پاپ تشکیل داد و قطعه ای نیز ساخت که توسط مدیر مدرسه توقیف شد. او در سال 1347 مدرسه را ترک کرد و از راه زمینی به تهران بازگشت.

پس از آن وی در زمینه های مختلفی همچون نقاشی، ساخت انیمیشن، عکاسی و نوازندگی فعالیت هایی انجام داد. در یکی از فیلم هایی که پدرش می ساخت مشغول به کار شد و هنگامی که استودیوی پدرش توسط پلیس مخفی شاه (ساواک) تعطیل شد، کاوه تصمیم گرفت که همانند پدر و پدربزرگش به شغل خبرنگاری بپردازد. وی در سال1351 با هنگامه جلالی ازدواج کردکه حاصل آن پسری به نام مهرک بود.

در سال 1352 او از طرف روزنامه کیهان برای پوشش خبری از درگیری های ارتش آزادیبخش و سربازان سلطنتی به بلفاست در ایرلند رفت. پس از بازگشت به تهران در دفاتر روزنامه های اسوشیتد پرس (Accociated Press) و تایم (Time) مشغول به کار شد.

او همچنین به عکاسی مستند اجتماعی بطور جدی تری پرداخت. مجموعه عکس های او تحت عنوان روسپی که از زنان تن فروش گرفته بود، همچنین مجموعه های دیگری که تحت عنوان کارگران و مجنون ارائه گردیدند نمونه هایی از گرایش های اجتماعی و حساسیت های شخصی او در برابر مسایل جامعه بود که با نگاه هنری وی درآمیخته بودند. وی همزمان با آموزش در دانشگاه تهران، به عکاسی خبری پرداخت.

در بحبوحه انقلاب اسلامی ایران در سال 1356 اولین عکس های خود را از درگیری های خیابانی ثبت کرد که در روزنامه های ایران به چاپ رسید. وی بطور مرتب از راه پیمایی ها و تضاهرات عکاسی می کرد. در این زمان نشریه تایم (Time) از او برای پوشش حوادث و درگیری های ایران دعوت به همکاری کرد. در سال 1358 وی برای پوشش تصویری انقلاب اسلامی ایران که برای نشریه تایم انجام داده بود به دریافت جایزه مدال طلای رابرت کاپا (Robert Capa) نایل شد.

در اوایل دهه 60 میلادی در دفتر لندن نشریه تایم-لایف مشغول به کار شد. عکاسی و تهیه گزارش از زندگی روزانه مارگارت تاچر کاری بود که به وی سپرده بودند، ولی روحیه حساس و نگاه اجتماعی کاوه با این کار سنخیتی نداشت و پس از مدت کوتاهی به تهران بازگشت.

در سالهای انقلاب اسلامی ایران و جنگ ایران و عراق به عنوان عکاس خبری فعالیت داشت و عکس های او در بسیاری از مطبوعات معتبر جهانی چاپ گردید و نام وی در میان عکاسان بین المللی شناخته شد. در دوران جنگ ایران و عراق به عکاسی خبری پرداخت بطوریکه حساسیت های وی به عنوان یک هنرمند در ثبت وقایع جنگی، بارها توسط صاحب نظران مورد قدردانی و مباهات قرار گرفت.

از سال 1367 به عنوان عکاس آزاد و غیروابسته (Freelance) به فعالیت پرداخت. تصاویر او از فاجعه حمله شیمیایی عراق به حلبچه در جریان جنگ ایران و عراق برای او جایزه پولیتزر (Politzer) را به ارمغان آورد. گلستان از مشاهدات خود از فجایع و اجساد قربانیانی که در حلبچه شاهد آنها بود را در گفتاری با این جمله توصیف کرده بود که " زندگی منجمد شده بود."

از سالهای 1369 به بعد کاوه تمرکزش را از عکاسی به فیلمبرداری و مستندسازی معطوف نمود. همچنین در سال 1373 در دانشکده های هنری در تهران به تدریس عکاسی پرداخت. او در سال 1378 به عنوان فیلمبردار در شبکه بی بی سی (BBC) مشغول به کار شد و کار مستندسازی برای آن شبکه را آغاز کرد. کاوه گلستان در سال 1382 که به عنوان خبرنگار و تصویربردار شبکه بی بی سی در جنگ خلیج که بین امریکا و متحدانش از یک طرف و عراق از طرف دیگر در جریان بود، در نزدیکی کرکوک، در شهر مرزی کفری با مین برخورد کرد و در اثر انفجار مین در سن 53 سالگی دار فانی را وداع گفت. کالبد وی را در تهران به خاک سپردند.

مجموعه عکس های وی از مسایل جامعه، انقلاب اسلامی ایران، جنگ ایران و عراق و مستندهای اجتماعی و خبری ، نام وی را در میان جامعه هنری عکاسان ماندگار نمود. کاوه گلستان در حوزه خبرنگاری، داستان نویسی، عکاسی، مستندسازی و سینما فعالیت داشت. با این وجود در سالهایی که بطور جدی به عکاسی می پرداخت، علاقه ویژه ای به عکاسی مستند اجتماعی داشت. شاید در طی سالهای اخیر بتوان او را یکی از تاثیرگذارترین عکاسان خبری و مستند در ایران دانست.


گردآوری و ترجمه: امیر دولتیاری                                          تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1396/09/30


منابع:

  1. حبیبه جعفریان (1392) بودن با دوربین- کاوه گلستان: زندگی، آثار و مرگ. حرفه هنرمند، چاپ اول، تهران.
  2. Andrew Roth (2003). Kaveh Golestan. Retrieve from www.theguardian.com on Dec 18.
  3. The Telegraph Edditors (2003). Kaveh Golestan, Retrieve from www.telegraph.co.uk on Dec 18.

معرفی عکاسان

پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صفحه اینستاگرام: taklens.ir@

کانال تلگرام: taklens_channel@

در صورت هرگونه نظر، پیشنهاد یا انتقاد در خصوص سایت و محتوای آن از طریق پست الکترونیکی با ما تماس بگیرید.