مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 2 <br>Architectural Photography
مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 2
Architectural Photography

مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 2
Architectural Photography

 
برای استفاده از روش های مختلف در عکاسی معماری هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید با کمی خلاقیت، تصاویر شگفت انگیزی خلق کنید.

نکات فنی در عکاسی معماری
برخی نکات فنی وجود دارد که با رعایت کردن و توجه به آنها می توان تصاویر معماری قوی و همچنین چشم نواز خلق نمود.

نور مناسب برای عکاسی از سوژه
نور خوب را همیشه در اولویت قرار دهید. نورپردازی به تاکید بر روی یک فضا، ساختار یا محیط معمارانه سوژه کمک می کند و نقش مهمی در شکل گیری ادراک فرد از سوژه مورد نظر ایفا می نماید. نور و تقابل آن با سایه، می تواند جزئیات را بیافزاید و یا وضوح آنها را کاهش دهد.

معماری 2 1

در هر زمانی از شبانه روز که بخواهید از یک ساختمان عکاسی کنید، لازم است که بر اساس شرایط موجود، نور مورد نظر خود را تامین کنید و پیش از اقدام به عکاسی از قبل بهترین نور را برای سوژه خود برنامه ریزی کنید. نور طبیعی معمولا مناسب ترین نور است، با این وجود زمان روز در نحوه نوردهی تفاوت زیادی ایجاد می کند.
به موقعیت خورشید نسبت به ساختمان توجه کنید. اگر خورشید در پشت ساختمان قرار دارد، نمای مقابل شما در سایه خواهد بود و کنتراست آسمان با سوژه به میزان زیادی افزایش خواهد داشت. در این مواقع ممکن است سوژه به صورت تاریک ثبت شود و بیشتر خطوط اطراف آن دیده شود.
اگر نور خورشید از روبرو به سوژه بتابد، روشنایی آن زیاد بوده و تصویر ثبت شده می تواند به صورت تخت و یکنواخت دیده شود. وقتی که نور خورشید در طرفین ساختمان قرار داشته باشند، معمولا بیشترین سایه روشن را خواهید داشت.
در ابتدا و انتهای روز که خورشید در پایین آسمان قرار دارد، سایه ها کشیده تر دیده خواهند شد.

معماری 2 2

در نور روز، تغییر موقعیت خورشید نسبت به ساختمان موجب تغییر در نواحی روشن و تاریک سطوح مختلف ساختمان خواهد شد.

نورپردازی و تامین نور مناسب

در هر صحنه عکاسی یکی از مواردی که همواره مورد توجه قرار می گیرد، وضعیت و کیفیت نور موجود است. اینکه نور طبیعی کافی است و یا لازم است از سایر منابع نوری استفاده نمود.
نورهای اضافی عموما در شرایطی که نور محیط کم است و یا کنتراست زیاد می باشد می تواند کمک کننده باشد. این موضوع خصوصا در عکاسی از محیط های داخلی بسیار قابل توجه می باشد.
همچنین لازم است به گرمای نور مورد استفاده خود توجه کنید. گاهی نور اضافی استفاده شده ممکن است بطور ناخواسته در مناطقی از صحنه عکاسی تغییر رنگ ایجاد کند که لازم است به آن توجه شود. در برخی موارد ممکن است با ایجاد تنوع در دمای رنگی سطوح مختلف، به ایجاد فضای جذاب و چشمگیر در عکس خود دست یابید.
گاهی برای تاکید بر سطوح یا فرورفتگی های طراحی شده در بخش هایی از ساختمان ممکن است لازم باشد نورپردازی های موضعی انجام پذیرد تا با استفاده از تقابل سایه ها با بخش های روشن تر جلوه سه بعدی بیشتری در آن صحنه ایجاد شود. به عنوان مثال نوردهی در ناحیه زیر پیشخوان آشپزخانه و یا نورپردازی نواحی گچ بری یا سقف های کاذب نمونه هایی از این دست می باشند.
اگر نورپردازی بطور مناسبی انجام نشود ممکن است منجر به دیده شدن فضای ساختمان به صورت غیرواقعی و یا ایجاد یک تصویر مسطح گردد.

معماری 2 3

با استفاده از نور رنگی در نحوه نمایش سوژه در تصویر تغییر ایجاد شده است.

نوردهی طولانی مدت

در عکاسی معماری با نوردهی طولانی مدت می توانید عناصر متحرکی همچون اتوموبیل ها یا افراد را در صحنه عکاسی تار کنید و به نوعی آنها را از مرکز توجه خارج نمایید.
در مواقعی که ساختمان در مجاورت آب یا رودخانه قرار داشته باشد با کاهش سرعت شاتر می توان در آنها تاری حرکتی (Motion blur) ایجاد کرد و جلوه ویژه ای به تصویر بخشید. به همین طریق می توان این روش را برای محوسازی ابرها و نمایش حرکت آنها در آسمان استفاده کرد. توجه داشته باشید که ابرهایی که مستقیما به سمت شما می آیند یا از شما دور می شوند در مقایسه با ابرهایی که از یک سمت به سمت دیگر قاب تصویر در حرکتند، جلوه بهتری در هنگام محوسازی ایجاد می کنند.
برای اینکه بتوانید سرعت شاتر را در یک نوردهی طولانی کم کنید (مثلا برای محو کردن حرکت ابرها)، گاهی لازم است از فیلترهای کاهنده نور همچون فیلتر چگالی خنثی (ND) یا حتی فیلتر پلاریزه استفاده کنید تا امکان کاهش سرعت شاتر برای شما فراهم گردد. هر چه نور محیطی بیشتر باشد، لازم است از فیلتر ND تیره تری استفاده کنید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص کنترل سرعت شاتر و نوردهی تصویر می توانید به مقاله " اصول پایه نوردهی در عکاسی: بخش 2 - سرعت شاتر" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 2 4

با استفاده از نوردهی طولانی می توان عناصر متحرک همچون افراد در حال حرکت را تار نموده و از مرکز توجه تصویر خارج کرد.

تراز بودن دوربین

برای جلوگیری از اعوجاج (Distortion) دوربین خود را کاملا در سطح افق تراز نگهدارید. خصوصا این موضوع در هنگام استفاده از لنزهای با فاصله کانونی کوتاه (واید انگل) بسیار مهم است زیرا با وجود کمترین زاویه، اعوجاج و تغییر در خطوط تصویر بوجود خواهد آمد.
خطوط افقی و عمودی مهمترین عناصر برای متعادل کردن و تراز ساختمان در تصاویر شماست.
برای این کار استفاده از یک سه پایه به همراه تراز دوربین و یا تراز های حبابی قابل اتصال بر روی کفشک فلاش بسیار مفید می باشد.

معماری 2 5

ثبت خطوط عمودی سوژه به صورت موازی

همواره به سطح فوکوس تصویر و همچنین پرسپکتیو ایجاد شده در آن توجه کنید تا بتوانید جزئیات مورد نظر خود را به خوبی در ترکیب بندی تصویر بگنجانید.
به خطوط افقی و عمودی ساختمان یا سازه مورد نظر به دقت توجه کنید. خصوصا سعی کنید که خطوط عمودی به صورت موازی با یکدیگر و بدون داشتن هیچ زاویه ای نسبت به هم در تصویر ثبت شوند. به این نوع پرسپکتیو، اصطلاحا پرسپکتیو مسیر مستقیم (Rectilinear Perspective) گفته می شود و عموما در عکاسی معماری بکار می رود.
برای این کار لازم است بر اساس فاصله کانونی لنز خود، زاویه دید دوربین را نسبت به موقعیت سوژه طوری تنظیم کنید که پرسپکتیو مورد نظر را تامین کند.
هر چه از فاصله دورتری به سوژه بنگرید، خصوصا اگر یک ساختمان بلند باشد، زاویه ایجاد شده در خطوط عمودی که در اثر زاویه دید دوربین و موازی نبودن صفحه سنسور با سطح روبروی ساختمان ایجاد می شود، کمتر شده و یا کاملا از بین می رود.
همچنین ممکن است لازم باشد برای برخی کادرها، از لنزهای دیگری با فواصل کانونی مختلف استفاده کنید. لنزهای تصحیح پرسپکتیو یا همان لنزهای تیلت-شیفت (Tilt-Shift Lens) در بسیاری از موارد می توانند به خوبی از ایجاد اعوجاج و تشکیل خطوط همگرا جلوگیری کرده و پرسپکتیو را خصوصا در ساختمان های بلند کنترل کنند. با کمک این لنزها این امکان ایجاد می شود تا خطوط عمودی ساختمان به صورت موازی در تصویر ثبت شود.
البته اعوجاج و انحنای خطوط را می توان در مواردی در برنامه های ویرایش تصویر از بین برد و یا تا حدود زیادی برطرف کرد.
برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع پرسپکتیو و کاربردهای آن می توانید به مقاله "ژرفانمایی یا پرسپکتیو در عکاسی" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 2 6

بهتر است در عکاسی معماری، خطوط عمودی ساختمان ها به صورت موازی با یکدیگر و بدون زاویه در تصویر ثبت شوند.

توجه به ابعاد و فاصله از سطوح

بر اساس اینکه از نمای بیرونی ساختمان و یا محیط داخلی آن عکاسی می کنید ممکن است از لنزهای مختلفی استفاده کنید.
در هنگام عکاسی از محیط داخلی حتی الامکان از لنزهای بسیار واید که زاویه دید خیلی زیادی دارند استفاده نکنید، خصوصا در مواقعی که از نقطه دید قطری به صحنه می نگرید، زیرا ممکن است این کار منجر به تشدید اعوجاج در خطوط گردد.
همچنین به فاصله بین عناصر موجود در صحنه نسبت به دوربین توجه داشته باشید، اگر برخی از آنها به دوربین خیلی نزدیک باشند، می توانند بطور غیرطبیعی و مبالغه آمیز دیده شوند و اگر بخشی از صحنه که لازم است مورد تاکید قرار گیرد، فاصله زیادی از دوربین داشته باشد و یا اینکه در نواحی پس‌زمینه تصویر قرار گیرد، به خوبی دیده نخواهند شد. این موضوع خصوصا در هنگام استفاده از لنزهای با فاصله کانونی کوتاه (واید انگل) به صورت شدیدتری دیده می شود.
برای مطالعه بیشتر در خصوص انواع لنزها می توانید به مقاله"انواع لنزها و طبقه بندی آنها" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 2 7

ثبت عکس با حداکثر کیفیت

در عکاسی معماری همیشه به کیفیت نهایی تصویر توجه داشته باشید و سعی کنید بالاترین وضوح ممکن را در حین عکاسی بدست آورید. در عکاسی معماری همه چیز باید واضح و فوکوس باشد.
تا جای ممکن از مقادیر پایین ISO استفاده کنید. در شرایطی که به عمق میدان زیاد نیازی ندارید، برای استفاده از حداکثر کیفیت لنز خود از اندازه های خیلی کوچک روزنه دیافراگم استفاده نکنید و بهترین اندازه دیافراگم (نقطه مطلوب لنز یا Lens Sweet Spot) را بکار برید.
استفاده از سه پایه خصوصا در انتهای روز یا در شرایط کم نور برای جلوگیری از لرزش دوربین در سرعت های پایین شاتر بسیار موثر می باشد.
عکس را با فورمت خام (RAW) ثبت کنید تا در هنگام ویرایش بتوانید حداکثر کیفیت را بدست آورید.
برای مطالعه بیشتر در خصوص انتخاب بهترین اندازه روزنه دیافراگم می توانید به مقاله"نقطه مطلوب لنز " در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 2 8

استفاده از تکنیک HDR

در صورت استفاده مناسب از تکنیک عکاسی با محدوده دینامیکی بالا (High Dynamic Range) یا HDR می توانید تصاویر خلاقانه ای بیافرینید. این نوع عکس ها می تواند شما را در برطرف کردن برخی چالش ها یاری رساند. وجود کنتراست بسیار زیاد در صحنه عکاسی و اختلاف روشنایی مناطق بیرون ساختمان نسبت به نواحی داخلی ساختمان از جمله این موارد است که با کمک روش HDR می توان آنها را به خوبی مدیریت نمود.
مثلا فرض کنید که از داخل ساختمان و درون یک پنجره، نمای محیط بیرون را نیز در تصویر خود ثبت کنید. کنتراست زیادی که وجود دارد، در شرایط عادی این کار را مشکل می سازد ولی با کمک تکنیک HDR می توانید مطمئن شوید که همه مناطق داخلی و خارجی در تصویر شما به خوبی نمایش داده خواهد شد.
در این روش از تعداد عکس های متعدد (Bracketing) با فواصل روشنایی مناسب استفاده کنید. بکارگیری یک سه پایه مناسب برای عکاسی HDR بسیار کارآمد است.
برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله"عکاسی با محدوده دینامیکی بالا (HDR)" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 2 9

در یک صحنه پرکنتراست با ادغام چند عکس با نوردهی متفاوت می توان تصاویر HDR با جزئیات تصویری بیشتر ایجاد نمود.

بکارگیری فیلتر پلاریزه در کنترل نور

فیلترهای پلاریزه از ابزارهای نسبتا ارزان قیمت هستند که می توانند کاربرد مهمی در برخی تصاویر معماری داشته باشند. فیلتر پلاریزه می تواند نور بازتاب یافته از سطوح صاف و صیقلی را کاهش دهد. با کمک این نوع فیلتر می توانید بازتاب نور از پنجره ها یا آب موجود در صحنه عکاسی را کنترل کنید. فیلترهای پلاریزه به آبی تر نشان دادن آسمان کمک می کنند.
اگر در داخل ساختمان و یا در شرایط کم نور عکاسی می کنید، بهتر است از این نوع فیلتر استفاده نشود زیرا میزان نور ورودی به دوربین را کاهش می دهد.
برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله"فیلتر پلاریزه یا فیلتر قطبی‌کننده" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 2 10

در محیط های غبارآلود، فیلتر پلاریزه در افزایش جزئیات و کیفیت تصویر موثر است.

روش های خلاقانه و خاص را تجربه کنید

با کمی خلاقیت می توان تصاویر جذابی ایجاد کرد. آنچه مهم است این که روش های خاص عکاسی را در جای مناسب بکار برید تا بیشترین تاثیر را داشته باشند.
استفاده از عکاسی مادون قرمز (فرو سرخ) (Infrared Photography) یکی از روش هایی است که با کمک آن می توانید یک فضای رویایی به تصویر خود ببخشید. این سبک عکاسی خصوصا در محیط بیرونی ساختمان و در مناطقی که پوشش گیاهی وجود دارد نتایج جالب تری می دهد. در این تصاویر معمولا گیاهان به صورت سفید و آسمان، تیره دیده می شود. برای ایجاد تصاویر مادون قرمز می توانید از فیلترهای مادون قرمز یا پردازش نرم افزاری استفاده کنید. البته در برخی دوربین ها امکان عکاسی مادون قرمز تعبیه شده است.

معماری 2 11

با عکاسی به روش مادون قرمز می توان یک فضای رویایی به تصویر بخشید.

نقاشی با نور (Light Painting) یک روش دیگر در ایجاد جلوه های خلاقانه است که اگر در جای مناسب و با روش خوبی اجرا شود می تواند تصاویر جذابی ایجاد کند. این روش برای هر سازه ای مناسب نیست و حتی اگر بجا استفاده نشود در مواردی می تواند موجب حواس پرتی بیننده از سوژه اصلی گردد. نقاشی با نور را با ابزارهای مختلفی همچون نورافکن، چراغ قوه، چراغ های رشته ای یا چراغ های LED نواری انجام می دهند.

معماری 2 12

در این تصویر برای ایجاد جلوه های ویژه از پس زمینه کهکشان راه شیری و نوردهی ساختمان استفاده شده است.

یک روش دیگر برای ایجاد جلوه های ویژه در عکاسی معماری، ترفند ایجاد تاری با زوم کردن لنز (Zoom Blur Effect) یا افکت زوم انفجاری (Zoom Burst Effect) است که در آن با استفاده از یک لنز زوم و تغییر فاصله کانونی آن در حین ثبت عکس در خطوط سوژه کشیدگی همگرا ایجاد می شود. این روش در ساختمان های بلند و جایی که تعداد زیادی چراغ در داخل ساختمان روشن است بهتر جواب می دهد. معمولا ابتدا لنز را با فاصله کانونی بیشتر تنظیم کرده و در حین ثبت عکس به تدریج فاصله کانونی را کم می کنید.
برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله" ایجاد تاری با زوم کردن لنز" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 2 13

عکاسی از ساختمان های بلند

برای عکاسی از ساختمان های بلند اگر بخواهید در تصویر خود پرسپکتیو مسیر مستقیم (Rectilinear Perspective) داشته باشید، همانطور که قبلا هم اشاره شد، لازم است در حالیکه دوربین خود را تراز کرده اید از فاصله نسبتا دوری که کل ساختمان در کادر شما قرار می گیرد و نمای آن به موازت سطح سنسور شما می باشد، عکس خود را ثبت کنید.
در هنگام استفاده از لنزهای اولتراواید امکان ایجاد اعوجاج شدید در خطوط بیشتر می شود. در عکاسی معماری لازم است به این نکته به دقت توجه شود.

معماری 2 14

این تصویر با استفاده از یک لنز با فاصله کانونی 16mm ثبت شده است. خطوط عمودی ساختمان ها به شکل همگرا دیده می شوند.

اما آنچه مسلم است، در اغلب مواقع امکان ثبت تصویر سوژه از فواصل طولانی محیا نمی باشد. شما وقتی در روبروی یک ساختمان بلند ایستاده اید، برای اینکه تصویر کل ساختمان را در کادر داشته باشید لازم است که زاویه دید دوربین را به سمت بالا متمایل کنید. در این حالت تصویر بدست آمده از ساختمان دچار تغییر در پرسپکتیو شده و خطوط عمودی ساختمان به شکل همگرا دیده خواهند شد.

معماری 2 15

یکی از راه های رفع این مشکل استفاده از لنزهای اصلاح پرسپکتیو یا تیلت- شیفت (Tilt-Shift Lens) است. با کمک این نوع لنزها می توان به میزان زیادی پرسپکتیو ناشی از زاویه دید دوربین را برطرف نمود.
برای بدست آوردن زاویه دید مستقیم نسبت به یک ساختمان، برخی عکاسان که امکانات لازم را داشته باشند، از پهباد (Drone) یا حتی بالگرد (Helicopter) استفاده می کنند. همچنین می توان از بالکن یک ساختمان بلند دیگر، که فاصله نسبتا مناسبی تا سوژه دارد، نسبت به ثبت عکس خود اقدام نمایید.
در هنگام عکاسی وقتی که از زاویه پایین از یک ساختمان عکس می گیرید، بهتر است که دوربین را بر روی سه پایه در نزدیک پایه ساختمان و در مقابل یکی از گوشه های آن طوری قرار دهید که لبه های ساختمان در کادر تصویر جا بگیرد. دقت کنید که هنگام کادربندی تصویر، انتهای فوقانی ساختمان کاملا در تصویر ثبت شود و فضایی در بالای آن برای آسمان وجود داشته باشد.
لازم است از عمق میدان زیاد استفاده کنید تا بتوانید کل ساختمان را به صورت واضح و شارپ داشته باشید. بنابراین در این موارد از اندازه های کوچک روزنه دیافراگم (مثل f/16) استفاده کنید. بهتر است فوکوس را بر روی تنظیم دستی (Manual) قرار دهید و نقطه فوکوس را تقریبا در ناحیه یک سوم ابتدای طول ساختمان انتخاب کنید تا بیشترین استفاده را از عمق میدان داشته باشید.

معماری 2 16

گنبد سلطانیه در استان زنجان- دو تصویر بالا نسبت به تصویر پایین از زاویه نزدیک تری به بنا ثبت شده اند. تغییر پرسپکتیو در تصاویر به وضوح دیده می شود.

کاربرد لنزهای تیلت شیفت

در لنز تیلت شیفت (Tilt-Shift Lens) عناصر اپتیکی آن می توانند نسبت به سطح سنسور تغییر زاویه دهند و صفحه لنز را نسبت به صفحه سنسور از حالت موازی خارج کنند (Tilt) و یا اینکه صفحه لنز را نسبت به موقعیت صفحه سنسور به سمت بالا یا پایین جابجا نمایند (Shift). حتی در لنزهای جدیدتر امکان چرخش نیز وجود دارد بطوریکه انواع گوناگونی از تیلت و شیفت را در جهات مختلف ممکن می سازند. فاصله کانونی لنزهای تیلت شیفت (T-S lens) معمولا در محدوده لنزهای واید قرار دارد.
این لنزها در ناحیه بدنه خود قابلیت تغییر جهت دارند بطوریکه در آنها می توان امتداد موازی سطح خارجی لنز را نسبت به سنسور تغییر داد و این دو سطح را نسبت به یکدیگر زاویه دار نمود. با کمک این لنزها می توان در حالی که سطح تراز دوربین از لحاظ چپ و راست و عمودی بودن سنسور نسبت به زمین حفظ شده است، به طور موثری از فواصل نزدیکتر و درحالیکه لنز دوربین به بالا نگاه می کند از سوژه عکس گرفت.

معماری 2 17

نمایش وضعیت های Tilt و Shift در لنز های تیلت-شیفت

به این نوع لنزها به دلیل کاربردی که دارند، لنز تصحیح پرسپکتیو نیز گفته می شود. با استفاده از این لنز می توان زوایای پرسپکتیو تصویر را تغییر داد بطوری که از همگرا شدن (Convergence) خطوط تصویر جلوگیری به عمل آید. مثلا هنگام عکاسی از یک ساختمان وقتی در پایین آن ایستاده باشید، تصویر بدست آمده دارای خطوط همگرا خواهد بود ولی با استفاده از ویژگی شیفت این نوع لنزها می توان همگرایی خطوط ساختمان را برطرف و به صورت نمای تخت از آن عکس گرفت.
همچنین با این لنزها می توان فوکوس انتخابی (Selective focus) انجام داد، بطوریکه در یک تصویر بخش هایی از آن فوکوس گردد و بخش های دیگری از آن که در همان سطح قرار گرفته اند خارج از فوکوس باشند.

معماری 2 18

تصحیح پرسپکتیو ساختمان با استفاده از یک لنز تیلت-شیفت

استفاده از تکنیک عکاسی پانورامیک

در برخی شرایط که ساختمان خیلی بلند است و یا فاصله کانونی لنز ما اجازه نمی دهد که کل آن را در کادر تصویر داشته باشیم، می توان از تکنیک عکاسی پانورامیک (Panoramic Photography) استفاده کرد و با ثبت چندین عکس متوالی از بخش های مختلف ساختمان و سپس ادغام و چسباندن آنها به یکدیگر، یک عکس عریض و یکپارچه بدست آورد که کل ساختمان را دربر گیرد.
در عکاسی معماری برای اینکه سطح وسیع تری از صحنه عکاسی پوشش داده شود بطور شایع از ثبت تصاویر به صورت پانوراما استفاده می شود. تصاویر پانوراما در محیط، کمی حالت اغراق آمیز ایجاد می کنند. بهتر است خصوصا در تصاویر عریض، سوژه را در ناحیه وسط قرار دهید که دارای کمترین اعوجاج (Distortion) می باشد.
در ثبت تصاویر پانورامیک (Panoramic) لازم است از تکنیک مناسبی استفاده کنید تا در تصاویر شما خطای انطباق، یا اختلاف منظر (Parallax Error) رخ ندهد. خطای انطباق (پارالکس) به این صورت است که در هنگام ادغام و چسباندن تصاویر ثبت شده جهت ایجاد یک تصویر پانورامیک واحد، در برخی خطوط و عناصر تصویر مقداری شکستگی یا عدم پیوستگی ایجاد می گردد. برای جلوگیری از این موضوع لازم است که از روش های صحیح عکاسی پانورامیک استفاده کنید.
برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به مقاله "روش های انجام عکاسی پانورامیک" در همین وب‌سایت مراجعه نمایید.

معماری 2 19

ادامه مطلب را می توانید در بخش بعدی این مقاله تحت عنوان"مبانی پایه در عکاسی معماری (بخش 3) " در همین وب‌سایت ملاحظه نمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گردآوری و تألیف: امیر دولتیاری
تاریخ نگارش/آخرین ویرایش: 1400/10/29
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مراجع:

1_ Mac Alyea (2021). 5 Architecture Photography Tips to Take Your Photos to the Next Level, Retrieve from www.colesclassroom.com on Aug 16.
2_ Simon Bond (2019). 9 Creative Architecture Photography Techniques for Amazing Photos, Retrieve from https://digital-photography-school.com on Aug 12.
3_ Hillary Grigonis (2018). 8 Tips To Master the Art of Architecture Photography, Retrieve from www.creativelive.com on Oct 31.
4_ Dora Jokkel (2021). The Ultimate Guide to Architecture Photography, Retrieve from https://expertphotography.com on Jul 18.
5_ Melanie Khareghat (2020). Tips for shooting stunning architectural photography. Retrieve from https://affinityspotlight.com on Dec 4.
6_ Eric Kim (2021). 10 Tips How to Shoot Better Architecture Photography, Retrieve from https://erickimphotography.com on Aug 12.
7_ Gurpreet Singh (2021). A Complete Guide to Architecture Photography, Retrieve from www.pixpa.com on jun 8.
8_ Norman McGrath (2009). Architectural Photography: Professional Techniques for Shooting Interior and Exterior Spaces. Amphoto Books, Penguin Random House, Canada.
(ترجمه فارسی: عکاسی معماری دیجیتال، هاشم جوادزاده، انتشارات ترانه، مشهد، 1393)
9_ MasterClass staff (2020). Complete Guide to Architecture Photography: Techniques, Equipment, and 6 Tips Every Architecture Photographer Should Know, Retrieve from www.masterclass.com on Nov 8.
10_ Format Team (2019). How to Photograph Architecture: The Complete Guide, Retrieve from www.format.com on Nay 1.
11_ Tom Welsh (2016). How to photograph a tall building from up close, Retrieve from www.techradar.com on Jul 6.
12_ Imran Zahid (2021). 10 Composition Tips for Better Architecture Photography, Retrieve from https://expertphotography.com on Aug 10.
13_ Ariana Zilliacus (2017). 10 Tips to Perfect Your Architectural Photography, Retrieve from www.archdaily.com on Feb 6.

مقالات مرتبط:
- مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 1
- مبانی پایه در عکاسی معماری: بخش 3
- اصول پایه نوردهی در عکاسی: بخش 1- مثلث نوردهی
- اصول پایه نوردهی در عکاسی: بخش 2 –سرعت شاتر
- اصول پایه نوردهی در عکاسی: بخش 3 - روزنه دیافراگم
- اصول پایه نوردهی در عکاسی: بخش 4 – حساسیت سنسور (ISO)
- انواع لنزها و طبقه بندی آنها
- ژرفانمایی یا پرسپکتیو در عکاسی
- فیلتر پلاریزه یا فیلتر قطبی‌کننده
- روش های انجام عکاسی پانورامیک
- عکاسی با محدوده دینامیکی بالا (HDR)

نظرات کاربران

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

.Copyright © 2017 taklens.ir. All Rights Reserved

صفحه اینستاگرام: taklens.akaskhaneh@
کانال تلگرام: taklens_channel@